📚 Naturalista

By Book Majka - September 09, 2018


"Naturalista"
Andrew Mayne

Theo Cray - naukowiec zajmujący się bioinformatyką - zostaje podejrzanym o zabójstwo. Gdyby nie zbieg okoliczności, fakt, że znalazł się w nieodpowiednim miejscu w nieodpowiednim czasie, pewnie nikt nie zaprzątałby sobie nim głowy. Jednak ofiarą okazuje się jego studentka, Juniper, a on - dziwnym trafem przebywa w pobliżu. Podejrzenia szybko zostają jednak wycofane, policja dochodzi do jednoznacznego wniosku - dziewczynę zabił niedźwiedź.

Jednak doktor Cray postanawia sprawdzić, czy ten wielki ssak rzeczywiście przyczynił się do śmierci studentki. Przecież zwierzęta nie zabijają - od tak. Analizuje, wysnuwa tezy, bada... Aż w końcu nabiera przekonania, że cała ta sprawa z niedźwiedziem ma niewiele wspólnego. Korzystając ze swojej wiedzy, programów informatycznych, założeń, wyników analiz mężczyzna wpada na trop zabójcy. Juniper nie była jedyną ofiarą. Zdecydowanie. 

Mocna, przerażająca, nie pozwalająca spokojnie zasnąć - taka jest właśnie ta książka. "Naturalista" wciągnął mnie niemal od pierwszej strony, wywołał niepokój, ciarki, przyspieszył bicie serca... Po książki tego rodzaju sięgam znacznie rzadziej, niż po, dajmy na to, obyczajówki, dlatego moje wrażenia po lekturze są z pewnością znacznie mocniejsze, niż dla fanów gatunku, ale jestem przekonana, że i oni nie będą zawiedzeni. 

"Naturalista" to thriller, w którym znaczną rolę odgrywa nauka. Nie, to nie tak, że zostaniemy przytłoczeni masą naukowych faktów, a akcja rozegra się gdzieś na boku - zdecydowanie nie! Nauka jest tu kluczem do rozwikłania zagadki. Autor w bardzo interesujący sposób wplata ciekawostki ze świata roślin i zwierząt, ukazuje jak pomocna może być wiedza na temat otaczającego nas świata w najmniej oczekiwanym momencie - bo na przykład podczas szukania zakopanego w lesie ciała...

Krótkie rozdziały i przystępny język sprawiają, że książkę czyta się w mgnieniu oka. Dodatkowym, sprzyjającym temu czynnikiem jest napięcie, które rośnie z każdą stroną, niepokój i chęć odkrycia prawdy. Kim jest grasujący po lasach zabójca? Podobno po przeczytaniu tej książki powinnam bać się wejść do lasu... Wiecie, ja bałam się wyjść z pokoju, a co dopiero mówić tu o lesie. Ale ja zawsze mocno przeżywam podobne historie.

Przed lekturą "Naturalisty" czytałam kilka opinii na temat książki - i niejednokrotnie spotkałam się ze zdaniem, że główny bohater miał za łatwo. Że całe jego śledztwo było dziwnie proste, że właściwie nie odniósł w jego trakcie żadnej porażki, wszystko szło po jego myśli (no, może z wyjątkiem policji, która jego teorie uważała za brednie). Ale wiecie co? Dla mnie było to właśnie jak najbardziej uzasadnione. Ten thriller pokazuje jaką moc może mieć nauka. Że wiedząc o świecie nieco więcej niż przeciętny człowiek, znając schematy występujące w przyrodzie, jesteśmy w stanie dużo zdziałać. Nauka to potęga, której nikt nam nie może odebrać, a z której my sami możemy czerpać garściami.  A czy bohaterowi rzeczywiście było łatwo? Musiał stawić czoła policji, która najzwyczajniej w świecie wolała przyjąć najprostsze rozwiązanie sprawy, musiał stawić czoła niebezpieczeństwom, nie raz na tym ucierpiał. A że jego teorie, przypuszczenia okazywały się słuszne? Całe szczęście! 

Czytając ten thriller otrzymałam sporą dawkę adrenaliny. Chciałam rozwikłać tajemnicę zabójcy razem z Theo Cray'em. Byłam jednocześnie przerażona i ciekawa - zupełnie jak on, podczas wędrówek po lesie w celu znalezienia dowodów na poparcie swoich tez. "Naturalista" na pewno zostanie w mojej pamięci na pewien czas. Jeśli lubicie poczuć dreszczyk emocji, jesteście gotowi stawić czoła zabójcy, którego nikt nie potrafi zidentyfikować, macie ochotę na wciągający, wywołujący niepokój, strach thriller - przeczytajcie "Naturalistę"!


Ocena: 9/10



  • Share:

You Might Also Like

4 komentarzy

  1. Wydaje się naprawdę ciekawa! Mam ogromną ochotę ją przeczytać, zwłaszcza, że czytam mało thrillerów.

    http://weruczyta.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Dostałam tę książkę jako niespodziankę od wydawcy i przyznam szczerze,że nie byłam przekonana, czy to książka dla mnie. Teraz, po przeczytaniu Twojej recenzji, bardzo chcę ją przeczytać. Dziękuję za recenzję.:)
    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam w moje skromne blogowe progi.:)

    ReplyDelete
  3. Zdecydowanie chciałabym ją przeczytać - myślę że mnie zaintryguje:D
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    ReplyDelete
  4. Jakoś nie do końca przekonuje mnie do siebie ta pozycja.
    Serdecznie pozdrawiam.
    www.nacpana-ksiazkami.blogspot.com

    ReplyDelete