Perspektywa

By Book Majka - July 26, 2017


Ostatnio w mojej głowie ciągle plącze się słowo "perspektywa". Trudno powiedzieć co jest tego przyczyną. Być może fotografia, być może książki. Prawdopodobnie obie te i jeszcze kilka innych rzeczy. W każdym razie zaczęłam mocno analizować to pojęcie i im dłużej się nad nim zastanawiam, tym więcej mam mętliku w głowie, ale jednocześnie czuję się bardziej wszechstronnie nastawiona do świata. Z perspektywą możemy spotkać się chyba w każdej dziedzinie życia. Mamy z nią doczynienia w fotografii, ale przede wszystkim w codziennych sytuacjach.

Jedna sytuacja w oczach kilku osób wygląda przecież zupełnie różnie. Każdy interpretuje ją na swój sposób, zapamiętuje inne, kluczowe dla siebie fakty. Czasem ma ona wpływ na dalsze życie człowieka, czasem nie. "Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia". To wszystko wydaje się być oczywiste, niczego przecież nie odkrywam, a jednak im dłużej zastanawiam się nad złożonością procesów wywoływanych przez jedną chwilę, jedno wydarzenie, tym lepiej zaczynam rozumieć moje otoczenie i mam dla niego więcej empatii.

Często oceniamy powierzchownie, nie zastanawiamy się nad powodami tego co się dzieje, powodami tego, że ktoś ma taki a nie inny sposób bycia, że ktoś jest odważny a ktoś wręcz przeciwnie. Przekreślamy osoby, choć ich nie znamy. Może gdybyśmy spojrzeli na świat z ich perspektywy, zrozumielibyśmy ich zachowanie, a wtedy dalibyśmy im szansę. To tylko przykład, nie zamierzam w tym poście rozwodzić się nad akceptacją i zrozumieniem.

Kałuża błota na środku drogi

  • Małe dziecko widzi w niej miejsce do zabawy. Nie ma nic lepszego od wskoczenia w sam jej środek. Radość.
  • Rodzic dostrzega brudne ubrania, oczyma wyobraźni widząc małego urwisa, który nie będzie nawet brał pod uwagę ominięcia kałuży. Zrezygnowanie.
  • Kierowca widzi zachlapany samochód, z którym znów będzie musiał wybrać się na myjnię, wyrzucone w błoto (prawie dosłownie) pieniądze. Zdenerwowanie.
  • Osoba przygotowana na tę okoliczność, np. w kaloszach, nie dostrzeże nawet tej konkretnej kałuży. Obojętność.
  • Osoba przechodząca obok kałuży, starająca się uniknąć kontaktu z błotem, niespodziewanie ochlapana przez przejeżdżający właśnie samochód, lub wbiegające w kałużę dziecko z pewnością nie przejdzie nad tym wydarzeniem obojętnie. Wściekłość.
Być może przytoczony przeze mnie przykład mógł być lepszy, ale wyglądając za okno i widząc wiszącą nad miastem czarną, deszczową chmurę, błotnista kałuża była pierwszym przychodzącym mi do głowy punktem odniesienia. 


Jak mijają wam wakacje? 
Do kolejnej notki! :D

  • Share:

You Might Also Like

23 komentarzy

  1. Cudowne zdjęcia. Niezły przykład z tą kałużą :D

    https://weruczyta.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Zdjęcie jest prześliczne. Mi wakacje jak na razie dobrze mijają, żałuję jednak, że nie ma dobrej pogody- przydałoby się jeszcze trochę promieni słońca zamiast kropel deszczu. Ale nic na to się nie poradzi.
    Ciekawy przykład z kałużą.

    mischotta.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. To prawda, jedna sytuacja a wiele sposobów na jej odbiór. Wakacje mijają nędznie spoglądając na pogode.. Śliczne zdjęcia :)

    beyourselfthreel.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Dokładnie! Jak to się mówi: "punkt widzenia zależy od punktu siedzenia". Przepiękne zdjęcia!
    MÓJ BLOG (klik)

    ReplyDelete
  5. cudowne zdjecia! zdecydowanie moje serce skradlo do pierwsze ;) a co do perspektywy- to racja, wszystko zalezy pod jakim katem na rozne sprawy patrzymy ;)

    nowy post! co powiesz na wspólną obserwację? ja już i to z ogromną chęcią;) https://justemsi.blogspot.com/2017/07/everybody-should-be-feminist.html

    ReplyDelete
  6. każdy odbiera wszystko w różny sposób ;) cudowne zdjęcia ;*
    pozdrawiam cieplutko xkroljulianx

    ReplyDelete
  7. Słusznie, słusznie. Masz bardzo ciekawe i budujące spostrzeżenia. :)

    ReplyDelete
  8. Świetnie napisane. Wszystko zależy od naszego położenia :> Śliczne zdjęcia!
    nataliusz.pl

    ReplyDelete
  9. Aż na myśl mi przyszła piosenka "Hej ho, żagle staw!". Odnosząc się do przywołanego przez Ciebie przykładu "Małe dziecko widzi w niej miejsce do zabawy.", pozwolę sobie zacytować fragment w/w piosenki "I wiesz już, wyjmując statek swój z kałuży: Gdy masz wyobraźnię, to świat nie jest duży.". Dlatego też jakby wziąć pod uwagę wyobraźnię to można na to wszystko spojrzeć z innej strony. By the way, bardzo mądry tekst :)

    Obserwuję, więc zajrzę tu jeszcze nie raz i nie dwa ^^
    Ściskam mocno i życzę miłego wieczoru! Niezdara ♥

    ReplyDelete
  10. Mądrze piszesz. To poniekąd wspaniałe, że możemy patrzeć na jedną rzecz i widzieć ją zupełnie inaczej.
    Rewelacyjne zdjęcia! ♥
    Byłoby mi bardzo miło, gdybyś odwiedziła mojego bloga i zostawiła coś po sobie :*
    Pozdrawiam cieplutko! ♥
    ULCIIAKK ♥

    ReplyDelete
  11. Perspektywa to pojęcie zgubne. Często jest tak, że na malarstwie pani mówi, że źle ujęło się perspektywę. Fakt faktem, że ma o tym pojęcie to i tak mam wrażenie, że ona trochę inaczej spostrzega to co widzi ktoś inny.
    W odniesieniu do posta, dla każdej osoby perspektywa może być inna, zależy jakie ma się nastawienie oraz punkt widzenia danej sytuacji.
    Świetnie porównałaś to do kałuży!
    Pozdrawiam:)

    ReplyDelete
  12. Świetnie wykonane zdjęcia! Dokładnie zgadzam się z tym cytatem "Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia". Pozdrawiam ♥
    wy-stardoll.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. Piękne zdjęcia! Jak byłam w górach równeż rozkoszowałam się tym widoczkiem ;)

    Mam nadzieję, że wpadniesz również do mnie!
    Na moim blogu pojawił się konkurs organizowany z Depilacja.pl, do wygrania m.in. zabieg depilacji laserowej o wartości 850zł, zapraszam!
    spiked-soul.blogspot.com


    Elwira Charmuszko

    ReplyDelete
  14. Piękne zdjęcia! To fakt,że wszystko zależy od perspektywy

    Uśmiech dla Ciebie i miłego dnia! :)
    Zapraszam do mnie

    ReplyDelete
  15. Rzeczywiście słowo "perspektywa" ma wiele znaczeń.
    A zdjęcia piękne :D
    Mój blog - KLIK

    ReplyDelete
  16. Przyznam, ze też ostatnio zastanawiał się nad tym pojęciem, ale bardziej pod kontem fotografii
    Pozdrawiam, Madda

    ReplyDelete
  17. Ij słowo perspektywa ma wiele znaczeń
    Cudowne zdjęcia, kocham góry!!!
    pozdrawiam, http://makrouszkodzenia.blogspot.com

    ReplyDelete
  18. Często właśnie patrzymy powierzchownie na wszystko, a nie powinno się z góry oceniać czegoś lub kogoś ahh.
    Świetny post! :)
    Zapraszam :)
    ania-ania3.blogspot.com

    ReplyDelete
  19. Great post my dear! And if I can tell, this blog design is beautiful! I followed you because I'm already in love with this blog! I would loove to have you on my blog! ♥

    https://forgirlsonly-ofg.blogspot.rs/

    ReplyDelete
  20. That is such a gorgeous pic!! and i just love the layout of your blog :)

    ReplyDelete
  21. Kiedy spojrzałam na zdjęcie na początku posta myślałam, że będzie o perspektywie zdjęć hah. Wszystko zależy w sumie od podejścia, optymizm, pesymizm czy realizm.
    https://aleksandra-wziatek.blogspot.com/

    ReplyDelete
  22. Haha właśnie u mnie też to słowo siedziało w głowie.
    Zaczęło się od jednego zdjęcia, z którego perspektywy wydaje się jakbym szła wśród krzewów, które są niby wyższe ode mnie :D

    http://live-telepathically.blogspot.com/

    ReplyDelete
  23. Great post! Photos are amaizing! :)
    If you want that we follow each other let me know by leaving a comment,and also hope you'll click on link at the end of my last post --> http://beautyshapes3.blogspot.hr/

    ReplyDelete