📚 Surogatka

By Book Majka - March 02, 2018


"Surogatka"
Louise Jensen

Tu nic nie jest takie, jakie się wydaje...

Kat i Nick marzą o zostaniu rodzicami. Próbują wszystkich możliwych sposobów, ale kiedy te zawodzą, małżeństwo powoli zaczyna tracić nadzieję. Wtedy w życiu Kat pojawia się przyjaciółka z dawnych lat - Lisa, która oferuje pomoc - surogację. Przeszłość kobiet nie jest jednak zbyt kolorowa. Łączą ich wspomnienia, których nie można wymazać. Marząca o macierzyństwie Kat zaczyna otrzymywać niepokojące sygnały. Wydaje się, że przez odnowienie znajomości z Lisą, przeszłość zaczyna się upominać. Dziewczyna nie wie, komu może zaufać, jej świat zaczyna się rozpadać. Znowu.

Louise Jensen ponownie mnie zachwyciła. Chyba stanę się wierną czytelniczką jej thrillerów. Autorka doskonale opanowała sztukę budowania napięcia, stopniowania w ujawnianiu informacji. W pewnym momencie nie jesteśmy w stanie odróżnić prawdy od podejrzeń głównej bohaterki. Mózg podsuwa nam co chwilę rozwiązania, próbuje w logiczny sposób wytłumaczyć niepokojące wydarzenia w życiu bohaterów - tylko po to, aby zaraz im zaprzeczyć. Louise Jensen rzuca cienie, przedstawia różne oblicza postaci. Tu nic nie jest pewne, nic nie jest takie, jakie wydaje się być.

Na samym początku książki znajduje się rozdział zatytułowany "później". Od samego początku wiemy do czego doprowadzą opisywane wydarzenia. Chociaż wiemy, to za dużo powiedziane. Możemy przypuszczać. Nic nie jest tu powiedziane wprost. Snujemy domysły, odrzucamy je, nabieramy podejrzeń... Wiemy, że bohaterowie kryją wiele sekretów. Wiemy, że ich przeszłość nie należała do łatwych. Ale na początku nie wiemy nic konkretnego. Z czasem dowiadujemy się kolejnych faktów. 

Rozdziały podzielone są na "teraz" i "wtedy". Co jakiś czas pojawiają się sny - wspomnienia z przeszłości. Są to jednak urywki, przez które nasz mózg znów zaczyna intensywnie pracować. 

A zakończenie? Nie sądzę, aby ktokolwiek mógł się takiego spodziewać. Poinformowana o tym jeszcze przed rozpoczęciem lektury próbowałam w głowie sklejać różne fragmenty. Co pewien czas przychodziło olśnienie - "Ha! Już wiem jak do tego wszystkiego doszło!". Ale to były tylko pozory. Nie udało mi się rozszyfrować samodzielnie tej historii. Nieprzewidywalność. "Surogatka" ma jej w sobie mnóstwo.

Jestem pełna podziwu dla konstrukcji całego thrillera. Polubiłam główną bohaterkę - Kat, choć spotkałam się wcześniej z kilkoma opiniami, że była ona denerwująca. Nie dla mnie. Wydaje mi się, że to kwestia wczucia się w jej postać, pozwolenie sobie na wejście w jej świat i rozumowanie w jej sposób. 

Co mogę więcej dodać? Polecam. Jeśli lubicie thrillery psychologiczne, chcecie poczuć adrenalinę, dać się porwać w nieco zagmatwany, tajemniczy świat, poczuć dreszcz emocji, dać się zaskoczyć - koniecznie sięgnijcie po "Surogatkę". Po przeczytanym wcześniej "Prezencie" tej samej autorki miałam wysokie oczekiwania - ani trochę się nie zawiodłam. Powiem więcej, autorka pokazała, że stać ją na wiele. Myślę, że dopiero się rozkręca.

Ocena: 10/10


  • Share:

You Might Also Like

6 komentarzy

  1. Intryguje mnie ta książka! Mam nadzieję, że niedługo ją dorwę! :)

    ReplyDelete
  2. Nigdy nie czytałam książki z takim tematem, bardzo mnie zachęciłaś.

    https://weruczyta.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. Jest to Jedna z najlepszych książek, jakie do tej pory przeczytałam w tym roku.

    ReplyDelete
  4. Czeka już na półce, zatem nie mogę się doczekać, kiedy się za nią zabiorę! <3

    Pozdrawiam,
    camilleshade-books.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Jestem zachęcona recenzją ;)

    ReplyDelete
  6. Koniecznie muszę po nią sięgnąć:)
    https://slonecznastronazycia.wordpress.com/

    ReplyDelete