📚 Pakistańska córka

By Book Majka - February 11, 2018


"Pakistańska córka"

Maria Toorpakai, Katherine Holstein

Kiedy przeczytałam krótki opis książki, wiedziałam, że muszę ją przeczytać. Albo może raczej - powinnam. Zazwyczaj unikam tak trudnych tematów i staram się dobierać książki, które za zadanie mają głównie mnie rozerwać, wciągnąć, rozbawić. Ale bardzo cieszę się, że odważyłam się sięgnąć po tę biografię. Choć po jej zamówieniu czekała dłuższy czas na moment, w którym będę gotowa się z nią zmierzyć.

"Pakistańska córka" to biografia Marii Toorpakai, dziewczyny urodzonej w Pakistanie, która od dziecka musiała mierzyć się z przeciwnościami, jakie stawiał jej kraj, ludzie, ich nastawienie. Nigdy nie miała łatwego życia. Życie dziewczynki wiązało się z obowiązkiem noszenia sukni, zakrywaniem całego ciała, zakazem uprawiania sportu czy nawet niemożliwością swobodnego wychodzenia z domu bez towarzystwa mężczyzny. Ale Maria była wojowniczką i była w stanie zmierzyć się z tymi przeciwnościami, byleby móc żyć tak, jak tego potrzebowała, by móc poczuć się szczęśliwą.

Kiedy już jako czterolatka zbuntowała się przeciwko panującym w kraju zasadom, jej rodzina wiedziała, że Maria nie da za wygraną. Miała wielkie szczęście, że urodziła się w rodzinie, która ją wspierała, na której mogła polegać i w pełni jej zaufać. Przez dłuższy czas żyła jako chłopak - oni mogli grać w piłkę, biegać po podwórku i ubierać jak chcą. Czuła się tam w swoim żywiole, ale nie mogła udawać mężczyzny przez całe życie.

Kiedy wydawało się, że jej życie zaczyna wychodzić na prostą, okazało się, że jest wręcz przeciwnie. Chociaż odnalazła swoją pasję, jej życie wisiało na włosku... Historia Marii ukazuje nam życie kobiet w Pakistanie. Pozwala docenić to co mamy. Książka sprawiła, że spojrzałam na życie z innej perspektywy. Chociaż przecież i bez czytania biografii Marii wiedziałam wiele, otworzyła mi ona szerzej oczy.

"Pakistańska córka" daje wiele do myślenia. Uważam, że naprawdę warto ją przeczytać. Pozwala uwierzyć, że nie ma rzeczy niemożliwych.


Ocena: 10/10

  • Share:

You Might Also Like

3 komentarzy

  1. Coś dla mnie :) Bardzo lubię książki z klimatem krajów muzułmańskich, ta kultura jest tak odmienna od naszej że zawsze mnie zaskakuje. Był czas że czytałam masę książek tego typu, trochę mi się zatęskniło ;)

    ReplyDelete
  2. Bardzo podoba mi się fabuła książki - wydaje się ona czymś więcej, niż tylko zwykłą powieścią. Rzadko sięgam po powieści osadzone w krajach muzułmańskich, ale jeśli już - to zwykle bardzo dobrze je wspominam. Może i tym razem pokuszę się i przeczytam "Pakistańską córkę" ;)

    Pozdrawiam
    Caroline Livre

    ReplyDelete
  3. Bardzo lubię książki, które poruszają trudne tematy. ,,Pakistańską córkę" mam w planach!

    ReplyDelete