📚 Emigrantki

By Book Majka - May 02, 2018


"Emigrantki"
Janice Y.K. Lee

Hongkong to miejsce wielokulturowe, zjeżdżają tu mieszkańcy różnych zakątków świata. Szukają lepszego życia, lepszych zarobków, szkoły, przygody, a czasem decyduje o tym przypadek. Jak to w życiu bywa - jedni szybko odnajdują się w nowym otoczeniu, innym przychodzi to trudniej. I choć w Hongkongu mieszka tak wiele osób, tak różnych od siebie nawzajem - jest to miejsce, w którym ludzkie drogi krzyżują się znacznie częściej... Mercy, Margaret i Hilary to tytułowe emigrantki. Z dala od ojczyzny - Stanów Zjednoczonych - próbują ułożyć swoje życie. Próbują znaleźć właściwą drogę, aby wreszcie poczuć szczęście. Mercy jest absolwentką doskonałego uniwersytetu. Musi poradzić sobie z tragedią, która niedawno wydarzyła się w jej życiu. Próbuje uwierzyć w siebie na nowo, wyjść na prostą i na nowo cieszyć się każdą chwilą. Margaret musi zmierzyć się ze stratą, z którą nie da się pogodzić. Nie może rozpaczać w nieskończoność, musi żyć dalej, ma dla kogo. Największym marzeniem Hilary jest macierzyństwo. Wydaje się, że spośród wszystkich trzech kobiet, jej sytuacja jest najprostsza... Być może, gdyby nie tak długie, bezskuteczne lata starań o dziecko i małżeństwo, które zmierza ku rozpadowi. Mogłoby się wydawać, że między kobietami jest zbyt wiele różnic, aby połączyła je wspólna historia... 

"Najsmutniejszy niczego nie zyskuje. Nikogo nie zdradzasz, próbując żyć lepiej. Nigogo nie spisujesz na straty"

Powieść czytałam z przejęciem. Powoli, stopniowo na światło dzienne wychodziły kolejne informacje o bohaterkach, poznawałam fragmenty z przeszłości, sekrety kobiet i z każdą stroną angażowałam się w ich życie coraz mocniej. "Emigrantki" to spokojna, wzruszająca, piękna powieść. Zanim zrozumiałam jej wyjątkowość, trochę brakowało mi akcji, miałam wrażenie, że nic się nie dzieje... Ale teraz, kiedy przeczytałam całość i na spokojnie ją przemyślałam, wiem, że tak było lepiej, że to typ powieści, w którym przyspieszenia, efekty "wow" i inne tego typu zabiegi są zbędne, zaburzałyby one wydźwięk treści.


Narracja powieści prowadzona jest w trzeciej osobie, jednak z różnych perspektyw. Dzięki temu możemy poznać lepiej każdą z bohaterek - ich przeszłość, przemyślenia i emocje. Pozwala nam to lepiej wczuć się w ich postacie, zrozumieć ich postępowanie, nastawienie do życia. Poznajemy ich plany, marzenia, zaczynamy im współczuć, cieszyć się z drobnych sukcesów, angażujemy się emocjonalnie w wydarzenia, których są uczestniczkami. Bohaterki zostały wykreowane po mistrzowsku - doskonale scharakteryzowane, wyraziste. Były szczere, autentyczne. Zżyłam się z nimi, szczególnie z Mercy, która z jakichś przyczyn wydała mi się biska.


Styl autorki jest bardzo przyjemny w odbiorze, język jest lekki, płynny. Bardzo podobało mi się dopasowanie tempa powieści do wydarzeń. Dłuższe przemyślenia bohaterek miały miejsce w takich sytuacjach, jak na przykład jazda samochodem, nie pojawiały się znikąd, były idealnie wpasowane w fabułę, dostosowane do bieżacych wydarzeń, toczyły się ciągiem skojarzeń.

"Ostatnio coraz częściej roztrząsa ten problem - dlaczego każdy tak mocno tkwi w swoim życiu i zastanawia się, co myślą o nim inni, podczas gdy w rzeczywistości nikt nue zaprząta sobie nim głowy. Zwykle o sobie myślisz tylko ty sam. Ewentualnie jeszcze twoja matka"

Janice Y.K. Lee stworzyła książkę, która skłania do refleksji, wzrusza. Pokazała, że dobra powieść nie musi przerażać, czy co chwilę zaskakiwać zwrotami akcji. "Emigrantki" to powieść o codziennym życiu, problemach, które mogą spotkać każdego z nas, o wyborach, które pociągają za sobą szereg konsekwencji... Ale przede wszystkim o różnych obrazach macierzyństwa, o troskach, trudnościach z nim związanych. 

Jeśli jesteście ciekawi co połączyło losy Mercy, Margaret i Hilary, szukacie spokojnej, wzruszającej, wartościowej powieści, sięgnijcie po "Emigrantki". Ja jestem pod wrażeniem.

Ocena: 9/10

Za możliwość przeczytania ksiażki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu

  • Share:

You Might Also Like

9 komentarzy

  1. Bardzo zachęcająca recenzja. Książka musi być naprawdę dobra! :)

    Pozdrawiam Grovebooks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mi się spodobała :) Ale trzeba lubić takie klimaty :D

      Delete
  2. Zachęciła mnie Twoja recenzja. Myślę, że przeczytam tę książkę :)
    Pozdrawiam

    ReplyDelete
  3. Świetna recenzja :) Zdecydowanie przekonuje do przeczytania książki :) Z chęcią sama przekonam się jak mi spodobają się historie kobiet w Emigrantkach :)
    Book Beast Blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję :D I zachęcam do przecztania :)

      Delete
  4. Cześć witam cię bardzo serdecznie w ten piękny słoneczny majowy dzień trafiłam tutaj do ciebie przez swojego Instagrama bardzo mi się podoba aranżacja zdjęcia jaki recenzja książki Bardzo ładnie napisane rzadko kiedy czytam tak fajnie napisane recenzja ! Książka zachęca do przeczytania za sprawą różnych historii zawsze gdzieś można dopatrzeć się i własnej pozdrawiam cię bardzo serdecznie Życzę przyjemnego dnia oraz mnóstwa wspaniałych książek do przeczytania 🍀


    💁 odnowionaja.blogspot.com

    Zapraszam Cię serdecznie na bloga swej Przyjaciółki Agnieszki , która chwyta piękne chwile w swój obiektyw , ale również pisze życiowe przesłania z serca dla drugiego człowieka .

    Pozdrawiam serdecznie Sylwia

    ReplyDelete
  5. Książka nie dla mnie, ale czemu ja dopiero teraz odkryłem Talk blog? 😱 Jest piękny i piszesz super recenzje 😃

    ReplyDelete